Friday 14 October 2016

Bisnes Cara Kungfu

Bisnes Vs Kung fu Style
Text : Zalina Zulkapli
Foto : Zalina & google

Assalamualaikum, bila bercakap mengenai kungfu mestilah ada kaitan dengan kaum cina kan? Entah kenapa dari kecil saya memang suka tengok movie @ drama kungfu he he..Suka juga tgk budaya mereka. Paling best berjubah pun boleh beraksi melompat berkungu bagai kan? Fesyen zaman dulu mmg jubah style tak kira Chinese ke korea @ jepun. Sekarang Alhamdulillah di Malaysia ramai dah berjubah.Masyarakat Cina sememangnya begitu terkenal dengan kehebatan mereka dalam bidang perniagaan dan keusahawanan. Bukan hanya masyarakat Cina di negara kita, malah boleh dikatakan hampir di seluruh dunia kita dapat melihat masyarakat Cina memonopoli bidang perniagaan.Kaum cina ni tak asing dengan budaya berniaga yg unik & penuh seni sama macam seni kungfu juga. Nak jadi usahawan kena siap sedia seni kung-fu berniaga, Kena bijak menepis segala bentuk serangan & ancaman. Kalau kita tengok tokoh- tokoh ahli perniagaan memang ramai di kalangan kaum cina. Dalam sejarah negara pun kita boleh tengok orang cina lebih ramai berniaga dari makan gaji. Jika yg makan gaji mesti memegang jawatan yang tinggi kan?
Ok dari pemerhatian saya teknik kungfu ni mmg bagus di amalkan dalam perniagaan. antaranya seperti berikut .
Sabar & Buat jer

Nak mahir berkung-fu bukan tiba2 kena sabar, kena berguru , kena menuntut ilmu kalau boleh asingkan diri & cbergaul dengan kumpulan kung-fu sahaja. MElainkan kita dapat personal coacing dari sifu-sifu yang sanggup mengajar kita.
Sama juga dengan berniaga . Tiada jalan pintas . Ada banyak kerja-kerja yg perlu dilakukan. Mereka tak berani tanya sifu banyak soalan, sbb sifu kata buat jer bila dah mahir segala step abru mereka sedar semua tu berguna. Dengan melakukan teknik dan gaya yang sama berulang -ulang selama beberapa jam, anda boleh mencapai sampai ke tahap yang sempurna hingga membina tahap kesabaran yang tinggi dan fokus yang menakjubkan. di mana boleh mempraktikkan ke tugasan fizikal dan intelektual.Jangan memandang Rendah kerja-kerja harian 
Kalau kita tengok kat movie , teknik asas belajar kongfu ni mula2 macam biasa2 jer, kena angkat air , kena angkat kayu, kena sidai kain di ampaian macam libas2 tu kan he he...begitu juga dengan berniaga. Setiap langkah memainkan peranan yang penting dari rekod belian harian, duit keluar masuk , belajar keluar berniaga , kena buka booth, kena rendahkan diri melayani customer seperti raja. Semua itu proses dalam berniaga. TEerutama kerja-kerja dokumentasi. 

Berjaya mengawal diri 

Kalau kita tengok pendekar kongfu ni bijak kawal tenaga dalaman. Mereka tidak bertindak melulu , walau pergerakannya perlahan ( teknik Qi ) tetapi cukup bertenaga dalam melawan musuh . Adegan ni paling saya suka. macam tai chi kan? Mana yang Berlawan melulu akan kehabisan & membazir tenaga. Seseorang pelatih kongfu mahupun peniaga perlu mempunyai daya ketahanan yang tinggi, mental yang kuat dan jiwa yang teguh dengan pendirian.

Fokus 
Untuk Berkungfu, anda harus sentiasa bertenaga dan fokus. Sama seperti berniaga. Usahawan yang sebenar sentiasa mencari jalan penyelesaian serta fokus dan memberi komitmen dalam mencapai target dan matlamat. Orang yang fokus tahu bagai mana nak mengelak serangan serta menghadapi perlbagai cabaran. 

Seimbang dan lancar
Ketika program di Ana edar
 Seorang yang mahir berkungfu pergerakannya lancar dan seimbang. Langkahnya penuh yakin.
Tidak mudah goyah ,semuanya adalah hasil dari latihan bertubi-tubi. Sama seperti orang berniaga , setelah semua tips dilakukan langkah yang diatur lebih kemas, mula mencapai "financial freedom" & keseimbangan dalam kehidupan.
Mereka sentiasa tenang walau dalam keadaan tidak tenang. Boleh bayangkan?
Mereka menjaga kesihatan di tahap maksimum.
Mereka tidak mementingkan diri sendiri malah sentiasa memberi manfaat kepada yang lain. 

Inilah sedikit sebanyak pemerhatian saya dalam memerhati pergerakan kungfu , saya hanya mahir kungfu berniaga sahaja,  Terima qaseh kerana mengikuti sehingga akhir kalam. 



5 comments:

  1. teringin nak try bisnes online ni

    ReplyDelete
  2. dulu pernah try pilihan binari ..tapi disebabkan kurangnya ilmu banyak duit hilang..little that I know , benda tu punya risiko yang tinggi..itulah akibatnya buat benda tanpa ilmu. tapi aku still minat cari duit secara online ni , cuma masih tercari cari mana yang patut dicuba.

    ReplyDelete
  3. NN Osman boleh wasap.my/60193431573 nak jumpa pun boleh

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete