Thursday 11 August 2016

Modal Masa, Modal Sosial dan Modal diri

Text : Zalina Zulkapli
Foto : Zalina Zulkapli

Modal

Ramai memberi alasan modal wang untuk memulakan perniagaan. Tetapi bagi saya persediaan diri perlu diberi keutamaan. Anda perlu jelas misi dan visi kehidupan. Apa yang hendak anda capai sebenarnya. Siapkan diri terlebih dahulu. Ramai tak sedia atau gagal membahagikan masa untuk perniagaan mahupun keluarga. Ramai menggunakan ungkapan "curi masa". Sebab itu lah kita gagal. Mencuri kan berdosa, jangan curi masa tetapi "luangkan masa" atau peruntukkan masa sebaiknya.

Ketika bekerja saya jaga cuti yang ada agar dapat diperuntukkan untuk semua perkara bermanfaat. cuti sekolah sudah tentu untuk anak-anak. Jaga kesihatan anak agar anda tidak perlu habiskan masa untuk cuti kecemasan atau menjada anak demam, Syukur berkat beri suppliment Qaseh junior, anak-anak sihat sentiasa dengan izin Allah.

Jika perlu, saya akan ambil cuti untuk menghadiri karnival atau seminar perniagaan selain menghadiri kelas malam atau hujung minggu. Tak ada kawan? Pergi jer sorang. Inilah masanya berkenalan dengan kawan baru. Jika anda pergi dengan teman-teman anda akan cenderung dengan dunia anda sendiri dan tidak akan bergaul dengan komuniti baru. Bertukar-tukarlah no tel agar boleh dimanfaatkan dimasa hadapan. Ini adalah modal sosial yang wajib usahawan penuhi.

Gambar di karnival MARA , ketika masih bekerja, ambil cuti dan masa itu sarat mengandungkan Dina, anak ke 5


Mengenali Ewa Malaysia
Setelah berhenti kerja pada 2013, perkara pertama yang saya buat adalah saya mencari persatuan  perniagaan yang sesuai. Saya mengenali EWA Malaysia melalui seorang rakan iaitu pn Hartini. Saya perlu kekalkan momentom, maka perlu berkawan dengan sesama usahawan maklumlah sama gelombang .
Usahawan yang sebenar adalah yang selalu berfikir untuk maju & selesaikan masalah. Alhamdulillah Allah temukan saya dengan Persatuan yang sangat membantu. Kita perlu pandai-pandai bawa diri . Ketika itu saya hanya memperdagangkan produk qaseh berbanding usahawan lain punya produk sendiri. Tetapi saya yakin yang penting kita punya perniagaan dan saya sudah pun bermula .

Dari Ewa Malaysia saya dapat banyak informasi mengenai perniagaan dan juga berkenalan dengan usahawan-usahawan hebat dibawah bimbingan Presiden Prof Datin Dr Norizan & Dr Fariza serta AJK yang berkaliber. Dalam perniagaan yang penting adalah ilmu. Saya buat persediaan yang rapi, tidak mahu masa kosong tidak terisi, jadi saya ikuti SME@Umiversiti program, Saya di bawah seliaan UITM selama 3 bulan. Alhamdulillah berjaya temuduga ke Jepun pula untuk advance course. Sehingga kini saya masih aktive berpersatuan dan membantu juga usahawan-usahawan baru mahupun lama agar sama-sama dapat berjaya luarbisa.

Gambar berikut bersama usahawan EWA Malaysia.

4 comments:

  1. Menariknya Kak Ina. Gaya Usahawan Wanita yang berjaya.

    ReplyDelete
  2. You memang terbaik la Zalina... sy kagum lihat anda..

    ReplyDelete
  3. thanks Zuraidah Wahid. you too hebat. kita kenal masa dalam edy mart lagi kan? moga sama2 berjaya luar biasa, insyaAllah amin

    ReplyDelete